ANNA3 | Zondag 23 september 2018 | Zomerse orgelconcerten | Laure Dermaut - Orgel | Els Wollaert - Zang | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

zondag 23 september 2018
Zomerse Orgelklanken

17.00 uur concert
16.30 uur deuren open

 

tickets

10 euro
  8 euro (hechte & beste vrienden ANNA3)
  6 euro (-26 jaar)

 

verkoop

- aan de inkom
- voorverkoop: G. Burssenslaan 17 2050 Antwerpen op weekdagen van 9.30 tot 11.30 u

Als afsluiter van onze zomerreeks treden twee veelzijdige dames voor u op: Laure Dermaut begeleidt op orgel de mezzo-sopraan Els Wollaert. Beiden zijn veelzijdig en uitmuntend geschoold en hebben pakken podiumervaring.  Met andere woorden: dit concert is de kers op onze zomerse verjaardagstaart!

Laure Dermaut

Laure Dermaut begon haar muzikale studies aan de muziekacademies van Menen en Ieper waar ze viool, altviool, cello, piano, orgel (bij Eric Hallein) en klavecimbel volgde. In 2000 behaalde ze een eerste prijs voor viool in de nationale wedstrijd “Dexia Classics”. In juni 2006 behaalde Laure het diploma “Meester in de muziek” aan het conservatorium van Gent, waar ze viool volgde bij Rudolph Werthen. Tijdens deze opleiding volgde ze orgel als neveninstrument bij Dirk Verschraegen.

Vanaf 2006 concentreert ze zich op het orgel. Ze volgde lessen aan het conservatorium van Rotterdam bij Ben van Oosten. In juni 2012 behaalde ze aan het conservatorium van Gent het Masterdiploma in de klas van Ignace Michiels met grote onderscheiding en grootste onderscheiding voor orgel. Tevens ontving ze de bijzondere prijs van het legaat De Blonde-Torck voor haar uitmuntende orgelexamen.

Verder volgde ze masterclasses bij onder andere Daniel Roth, Michel Bouvard, Jean-Baptiste Robin, Harald Vogel, Reitze Smits en Olivier Latry.
Laure concerteert regelmatig, zowel solistisch als met orkest en koor. Zo speelde zij onder andere tijdens de Internationale Orgelfestivals van Brugge, Gent en Breda. Ze concerteerde ook op het beroemde Cavaillé-Coll-orgel in de Philharmonie te Haarlem.

In 2012 verscheen haar debuutalbum bij Animato Music Productions met werken van Gabriël Verschraegen, Edgar Tinel en Camil van Hulse. In maart 2016 verleende zij haar medewerking aan de cd- opname “Vox Aggiornamento” met de opname van een werk van de Canadese componiste Rachel Laurin.
Momenteel is ze werkzaam aan de Kunstacademie van Geraardsbergen.

Els Wollaert

Els Wollaert studeerde aan het Conservatorium van Gent bij Mireille Capelle, verder volgde ze verschillende masterclasses bij Maria Cristina Kiehr. Van 1990 tot 2008 was ze lid van de Capella Brugensis o.l.v. Patrick Peire. Zong o.l.v. René Jacobs, Ton Koopman, Frieder Bernius en Paul van Loey., Koenraad Verstichel.

Onder haar impuls werd het Ensemble Expirans opgericht en ze vond in de Wilfart –methode een verdere vocale scholing.

Ze treedt regelmatig op met het ensemble Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick. Als liturgische zangeres raakte ze overtuigd van de morele betekenis van muziek, de troost van de menselijke stem als verklanking van het onzegbare…

Uitvoerders

  • Laure Dermaut, orgel

  • Els Wollaert, mezzo-sopraan

 

Programma

Meer info volgt nog

Hemelse muziek Close to the Heart onder een hemdenbaldakijn

Op zondag 23 september konden een groot aantal liefhebbers genieten van het derde en laatste concert in de reeks “Zomerse Orgelklanken”. De solisten waren Els Wollaert, mezzo-sopraan, en Laure Dermaut op het orgel. Hun programma hadden ze in het teken gezet van de indrukwekkende tentoonstelling “Close to the Heart” van Kaarina Kaikkonen.  Zondag was ook de sluitingsdag van de expositie.

Zoals ze zelf zeiden: Zoals de hartslag in het werk van de Finse kunstenares Kaarina Kaikkonen, zo lijkt tussen de componisten van onze muziekstukken een onzichtbaar weefsel  van intieme banden te leven.”

De muzikale namiddag opende met een orgelconcerto van Johann Gottfried Walther op een thema van Vivaldi. Walther en  Johann Sebastian Bach hadden familiale banden. Hun beider grootmoeders aan moederskant waren halfzusters. Laure vertolkte dit op feestelijke wijze en liet het orgel op zijn best klinken.

Bach

De grote Bach kwam uiteraard ook aan bod met twee aria’s uit cantates en een orgelbewerking. In de aria Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust gebruikte Bach de tekst van de Bergrede. Met haar warme stem en duidelijke tekstvertolking, bracht Els Wollaert iedereen meteen in vervoering. De prachtige koraalvariatie op Ich ruf’ zu dir Herr Jesu Christ componeerde Bach voor de vierde zondag na Drievuldigheid. In deze fraai uitgevoerde compositie speelt de organist de koraalmelodie en de begeleiding op verschillende klavieren. De aria Ich habe genug komt uit een cantate voor Maria Lichtmis, meer bepaald de opdracht van Jezus in de tempel en de lofzang van de ouderling Simeon. Hem was immers voorspeld dat hij niet zou sterven voordat hij de Heiland gezien had. Deze aria is een meditatie rond de gedachte “Het is genoeg geweest. Ik wil van de wereld scheiden.” Dit drieluik was zonder meer een hoogtepunt van dit concert.

Felix Mendelssohn is minder gekend als componist van oratoria en orgelsonates. Van beiden kregen we een prachtig voorbeeld met de aria Doch der Herr vergisst der Seinen nicht uit het oratorium Paulus. Hierin krijgen we het verhaal van de Schriftgeleerde Saulus, die tijdens een dienstreis naar Damascus door de Allerhoogste tot de orde werd geroepen, zich bekeerde, en voortaan als Paulus door het leven ging. Twee delen uit de zeer mooie orgelsonate in A sloten dit deel af. De orgelwerken van Felix Mendelssohn-Bartholdy behoren tot het beste dat de vroeg romantiek heeft voortgebracht en betekenen de definitieve overgang naar de romantiek.

Ook de vrijwel onbekende Fanny Mendelssohn, oudste zuster van Felix, kwam even aan bod met haar  Gebet in der Christnacht. Zij heeft zich werkelijk uit de schaduw van Felix moeten werken - sommige van Fanny’s werken kwamen onder Felix’ naam op de markt.

Jean Sibelius

Ter eer van de unieke expo van de Finse kunstenares kozen de artiesten speciaal drie liederen van Jean Sibelius. Iedereen kent zijn bekendste werken: Finlandia, Valse Triste, zijn vioolconcerto, de Karelia-Suite, de Zwaan van Tuonela, en zijn Lemminkäinen-Suite. Maar hij schreef ook meer dan honderd liederen en religieuze muziek. Zijn werk vindt zijn oorsprong in de traditionele Finse Runenzang, een authentieke,  ritmische volkszang, waarin nationale verhalen en legenden van generatie op generatie werden doorverteld. Net als alle Finse componisten werd Sibelius onder druk gezet om alleen de Finse taal te gebruiken, maar als Zweeds sprekende Fin koos hij voor zijn liederen toch vaak voor Zweedse teksten.

ANNA3 | 23 september 2018 | Zomertentoonstelling Kaarina Kaikkonen | Laure Dermaut, orgel | Els Wollaert, mezzo-sopraan Laure Dermaut, orgel | Els Wollaert, mezzo-sopraan

Met de innig mooie Litaney auf der Fest Allerseelen van Franz Schubert besloot dit intieme en prachtige concert. Alle aanwezigen stemden hiermee in met een langdurig applaus. Als toepasselijk toemaatje brachten Els Wollaert en Laure Dermaut nog de Hymne uit Finlandia, ofwel het officieuze Finse volkslied.

Joannes